Any of the Dutch users of the X1 series.
I’m using the X1 now for 2 months and was thinking, is there any of you who extend the printer with usable features? I mean, are there improvements who I can print to make the printer better printing? I think I have sometimes little problems with inserting the filament. In and out the AMS…
Hallo mede Dutchy!
Wees heel voorzichtig met het aanpassen van je printer! Dit is geen Ender3 die eindeloos gemod moet worden om acceptabel te printen.
Deze printer is ontwikkeld zodat alle onderdelen in goede samenwerking kunnen printen. Out of the box! Het is niet perfect, maar werkt normaal gesproken zeer goed!
Als je hierin veranderingen gaat aanbrengen kan je voor onverwachte gevolgen zorgen waardoor de printer juist minder goed presteert.
Mijn uitgangspunt is altijd: Ik gebruik de printer zoals hij is, totdat ik tegen iets aanloop wat écht aangepast moet worden en dan kijk ik wat daarvoor de beste oplossing is. Test die oplossing en besluit dan of het moet blijven of niet.
Mijn ervaring tot nu toe met een X1C met AMS is dat ik alleen een aantal toevoegingen heb gedaan die het gebruiksgemak vergroten. Aan het printen zelf heb ik NIETS gewijzigd en ik print al jaren op deze manier.
Als je betere print kwaliteit wilt dan kan je zorgen dat je goed filament koopt en dat je filament zeer goed droog is en dan de filaments kalibreren etc. Dat garandeert de beste resultaten.
Wat wel echt voor verbetering vatbaar is is de verlichting… Hiervoor heb ik een hele simpele mod gemaakt die plug en play is. Die kan je hier vinden.
Hoi Chris, dank voor je reactie!! Ik ben ook niet van het ‘verbouwen’. Tot nu toe print hij geweldig en ik koop inderdaad alleen goeie filament. :). Maar ik las iets over een soort ‘verbeterde’ vorm die je boven de kop kunt zetten zodat het filament beter in de kop terecht komt… geen idee. Ik heb het gevoel dat filament uit de AMS met laden en verwijderen soort van ‘vast’ loopt in dat ding op de achterkant (met die veer erin). Soms moet ik die uittrekken zodat het weer goed doorloopt…
Die verlichting is een goeie! thanx
Die verbeterde vorm bovenop gebruik ik niet. Nooit problemen mee gehad dus geen reden om dat aan te passen.
Voor wat betreft de in en uitvoer van de buffer (met die veer) daarbij moet je goed opletten dat de PTFE tubes er normaal recht in en uit komen. Dat de tubes vrij liggen en niet tegen kabels en spoolholder etc aan zitten en daardoor onder een hook de buffer in lopen. Als je dat hebt dan werkt het prima.
Kan ook gewoon wennen zijn aan een nieuwe printer… Geef het wat tijd voordat je van alles gaat aanpassen.
Gebruik je een AMS trouwens? Of werk je van de spool holder achterop de machine?
Ja ik gebruik de ams. De in en uitvoer lopen netjes recht in de buffer, maar soms is het net of het filament tegen de rand van de tube botst… maar geen echt probleem hoor.
Die poop box zal ik eens printen. nu valt het gewoon achter de printer en haal ik het af en toe weg.
misschien een gekke vraag, maar heb jij ervaring met refil filament? ik had wat spoelen van fiberlogy maar toen ik daar refil filament in deed, had ik daarna problemen met printen. Op een of andere manier pakt de printer die opgerolde filament niet lekker. Lijkt of filament los rolt van de spoel.
Heb je Refill filament van fiberology gebruikt met spoelen van fiberology? Of met Bambu filament? Want Fiberology gebruikt het standaard MasterSpool systeem, maar Bambu gebruikt een compleet andere maat. Voor Bambu Filament moet je ook een Bambu spoel gebruiken (of printen), dan zou het ok moeten gaan. Ik heb toevallig vorige week een geschikte spoel ontworpen en online gegooid.
Al wordt er wel wat geklaagd over de wind-kwaliteit van Bambu refill spoelen die te los zijn opgerold, ook wanneer je een Bambu spoel gebruikt.
ik heb van fiberology de bambu (AMS geschikte) spoelen gekocht. Toen die op waren heb ik van fiberology de refils gekocht en in die lege spoelen gedaan.