I printed a adjustable feed for my table and I imediatly destroyed it.
My Table Legs got a 22 diameter and my plan was to make a rotary thread.
I try to rotate in inverts, but it already felt hard to rotate and at the very end it just brokes. I’m afraid that it’s not related to BambuStudio. How to print the thread that it’s more smooth?
Maybe use a smaller bore nozzle? I’ve read about and seen examples of prints using small bore nozzles to get finer resolution on a print but never messed with it personally.
Your angle of thread is steep, this makes it harder to print and become rigid.
The point of failure is a different problem.
As all the twist force is translated into the model in the same direction, it has to end up somewhere. With a screw, if the thread is tight, the force will transfer to the base of the thread as that is where the diameters change most.
With such a large part, you would be much better off tapering the point where the thread meets the base.
In the “overview” image, left side, add a cone with a bigger base than the existing thread and join the diameter of the thread. If you can, have this taper cone, a smooth transition like a curve.
Have the thread start further up where the curved portion in my sketch ends. Make a hole for it in the receptacle.
This will add huge strength and make it far harder to break at the base.
As mentioned your threads look a little steep. Did you offset the faces of the thread on the bolt to allow for clearance? Usually 0.1-0.2mm depending on your printer. Also filleting the thread will help by getting rid of the sharp edges and leaving 2 layers rather than 1 at the edge of the thread. Adding a chamfer to the top of the bolt will also help with threading the bolt in.
Also how many walls loops do you have set? Looking at the picture it only looks like 1-2, you will want to increase this to help with the strength, look at increasing the infill a little too.
Das Gewinde darf nicht zu flach sein, was schlecht druckbare Überhänge ergibt. Wie jemand anderes vor mir schon schrieb, musst Du dem Gewinde auch etwas Spiel geben (Spaltmaß), indem das Innengewinde am Außenteil etwas größer und tiefer ist. Ich habe für meine einige Testdrucke gemacht, bis ich eine annehmbare Einstellung beim Schneiden der CAD-Daten gefunden habe. Lange Rede, kurzer Sinn, hier ein Bild, wie ich es entworfen habe. Der gelbe Bereich ist das geschnittene Innengewinde des Außenteils. Das Raster auf dem Bild habe ich auf 1mm eingestellt. So kann man die Größen Verhältnisse abschätzen, links daneben stehen noch die Maße des gesamten Objektes in Millimetern.
Dass es bei Dir dann in zwei Teile bricht, kann auch einfach an den Druckeinstellungen und dem Material liegen. Eventuell druckst Du zu schnell für die eingestellte Drucktemperatur (oder eben zu kalt). Du könnest versuchen die Drucktemperatur zu erhöhen oder die Druckgeschwindigkeit reduzieren (65mm/s bis 85mm/s ist im Zweifel immer eine gute Einstellung). Eine geringere Schichthöhe ist besser bei kritischen Überhängen.
Ich habe für meine Teile PAHT-CF verwendet. Ich habe Einiges dazu aufgeschrieben, vielleicht findest Du dort noch Anregungen. Ich habe aber auch PLA probiert, das funktioniert in trockenen Umgebungen auch noch einwandfrei. Aber auf Dauer wäre PAHT-CF evtl. besser. ABS könnte leicht brechen, das würde ich intuitiv nicht einsetzen. PETG wäre wohl auch noch gut.
Thanks a lot for all these great advices! They’re all on point, I’m really impressed of this community.
Hopefully I can contribute as well after a few years of 3D printing. Thanks!
The physical aspect of force and tapering is super exciting.I didn’t found any option to make the thread wider.
To my shame, I have to admit that I didn’t use any offset.I will try to use both now and in the future.
@KanneKaffe Oh jetzt bin ich hin und her gerissen deine Teile zu nehmen oder selbst zu konstruieren - Die sehen toll aus! PAHT-CF kannte ich noch garnicht, schaue ich mir an. Obwohl ich kein CF mehr nutzen wollte. Hab keine Lust den Rest nach jedem Druck aus der Nozzle zu pressen. Mein Testdruck war in PLA und für das fertige Teil hab ich mir PETG vorgenommen. Danke!
Oh, danke für dein Lob! Ich denke, mit ein paar kleinen Anpassungen wirst Du Deine Version drucken können, auch dass sie stabil ist. Ich hatte ja einiges dazu geschrieben. Es sollte kein Problem darstellen.
First of all I had to construct it by my own. For me it’s more hard to customize an existing mesh and in addition I learn more when I fight with the construction part.
It work with charm now. The trick was to set a small offset on the inside thread on top and bottom of the edges. In addition I round up the edges on the inside and outside thread. I also take advantage of some kind of taper cone, as mentioned.